jueves, 2 de octubre de 2014

LA  RELACIÓ ENTRE L’ALIMENTACIÓ I LES EMOCIONS

La forma d’alimentar-se afecta a les emocions i viceversa, per això menjar bé requereix tant aplicar criteris dietètics com coneixes un mateix. Com va dir el Dr. Freud el ser humà no té necessitats bàsiques: La fam i l’amor. La fam es calma amb els aliments i l’amor al relacionar-se amb els demés.

El fet de menjar pot cobrir el vuit emocional. Hi han persones que per manca d’amor, soledat, dificultats d’expressió… el menjar els hi produeix una sensació de plaer. Quan no es viu en plenitud certs menjars poden consolar. Els aliments que ens calmen son:
1.      Els menjars rics en hidrats de carboni, sucres i grasses perquè provoquen una superproducció de dopamina, serotonina i endorfines que son hormones cerebrals que provoquen benestar

L’estrès suposa una gran alliberació d’hormones com cortisol, adrenalina e insulina i per afrontar el repte necessitem menjar contínuament ja que tenim una sensació de fam continua.

Quan estem tristos tenim menys gana perquè la tristesa i la depressió estan relacionades en un carència de serotonina i dopamina (hormones del benestar). Si hi ha una deficiència es menja menys.

Quan tenim moltes preocupacions depenent de la persona o en menja molt per omplir el vuit emocional fins que es resolgui la preocupació o be es menja menys.

També per disminuir les preocupacions prenem dolços que tonifiquen la melsa. Els sabors àcids estimulen el fetge i calmen les expressions d’ira. La sal activa el ronyó que es debilita per la por. El picant incideix al pulmó i ajuda a la melangia.

Si tenim nivells baixos de serotonina(hormona de l’estat d’ànim) tindrem trastorns d’ansietat, irritabilitat e insomni. Aquesta hormona esta present en làctics, peixos, arròs, carns, ametlles, soja, plàtans i blat.

En quan a la xocolata es podria dir que és més que un aliment però menys que una droga. Provoca efectes estimulants sobre el sistema nerviós.



Aliments saludables
1.      Pinyons: Pel cor, vitamines i minerals, magnesi i calci
2.      Pebrots: vitamina c, àcid fólic, vitamina b6 i fibra
3.      Síndria: antioxidant, diürètica, pel cor, vitamina c, b1,b6
4.      Pera: digestiva, vitamina c, potassi, diürètica, baixa la pressió arterial
5.      Julivert: Ferro, vitamina c, potassi, calci, vitamina A, àcid fólic i olis essencials