martes, 20 de octubre de 2015

ELS ANTINUTRIENTS


Hem de ser conscients que no tot el que mengem per més sa que sigui ens nodreix. Certes substàncies dels aliments en poden “robar” vitamines i minerals.
Els antinutrients eviten que les bactèries creixin als aliments, perquè les plantes han après a generar compostos tòxics per defensar-se dels microorganismes i dels animals.
El problema és que aquests compostos no distingeixen entre els microorganismes dolents i els bons. Per això acaben anul·lant també les propietats beneficioses de les vitamines i minerals dels aliments o reduint la seva assimilació.


Aliments conflictius
1.      Germinats d’alfals
2.      Clara d’ou crua
3.      Els xampinyons en excés perjudiquen al fetge
4.      Les faves poden causar anèmia a persones amb dèficit de glucosa


A continuació analitzarem els antinutrients i com combatre`ls:
1.      Àcid fític
on es troba: Es troba als cereals, llegums, Salvat de blat, tubèrculs i hortalisses.
Efectes: Bloqueja l’absorció de minerals com el calci i el zinc
Evitar-ho: Es pot evitar no fent un consum excessiu d’aquets aliments
2.      Àcid exálic
on es troba: Es troba a les maduixes, kiwis, espinacs, espàrrecs verds, remolatxa, àpit, cacau i te.
Efectes: Redueix l’absorció del calci i el ferro
Evitar-ho : No es destrueix amb el calor i evitar menjar-ne en excés
3.      Avidina
on es troba: Es troba en la clara d’ou
Efectes: Afecta a la vitamina B8 i el seu dèficit produeix dermatitis, caiguda del cabell i cansament.
Evitar-ho: L’avidina es destrueix amb el calor, per això és millor cuinar els ous
4.      Ascorbasa
on es troba: Es troba a les fruites, verdures, taronja, llimona, préssec, poma carbassó, cogombre i tomàquet.
 Efectes: Destrueixen la vitamina c
Evitar-ho: Actua quan s’espremen, per això s’han de prendre al moment
5.      Glucosinolat
on es troba: Es troba a les cols, cols de Brussel·les, coliflor, ràban
Efectes: Redueix l’aprofitament del iode, Per això afecta a les tiroides
Evitar-ho : Prendre sal iodada per contrarestar
6.      Tiaminasa
on es troba: Es troba a alguns peixos, mariscs, truita de riu, musclos, petxines
Efectes: Degrada la vitamina B1 bàsica per el sistema cardíac i neurològic
Evitar-ho: El calor anul·la l’efecte, ja que actua quan es consumeixen aliments crus.



RECEPTA
Consells alimentaris
·         No barrejar iogurt amb maduixes
·         No barrejar espinacs amb bechamel
·         No barrejar iogurt i flocs de civada
·         El cafè amb llet dificulta l’absorció del calci de la llet.Per això és millor prendre entre hores