lunes, 19 de septiembre de 2016

DESCANSAR DESPRÉS DE LES VACANCES


Durant el període de vacances la majoria de persones cometem molts excessos a l’hora de menjar, beure, descansar poc… i això ens pot pasar factura. En aquest capítol analitzarem cóm ens poden afectar aquets excessos.

Segons les estadístiques necessitem 2 setmanes per cada 7 dies d’atipades, 12 hores per cada borratxera i 1 dia per cada nit en blanc. Un filòsof americà deia que la persona que més vacances necessita és la que acaba de tenir-les.

El setembre hi ha un augment de matriculacions als gimnasos perquè a l’estiu podem engreixar-nos d’un a tres kg. per setmana segons els excessos(paelles, bufets, alcohol..). Això fa que els processos digestius siguin més llargs. Un procés normal dura 6 h. Després d’un gran àpat el volum de l’estómac s’estira 1 dcm3 (1 l) i s’infla. Els gasos provocats per el consum de begudes carbonades afectan a l’acidesa estomacal per desfer els aliments i a més quantitat de menjar més irritació a l’estómac i l’esòfag.

Els fregits amb l’excés d’olis, salses, picants.. fa que treballi més la vesícula biliar. El cos té uns mecanismes per regular la gana. Tot és al cervell però comença a l’estómac. Un conjunt d’aminoàcids que s’alliberen a l’estómac activen al cervell els receptors que avisen que esta ple i que menjar més pot ser dolent.





L’alcohol

Beure en excés té conseqüències com: mals de cap, irritabilitat, vòmits, suors, somnis, kg de més… El 90% de l’alcohol es metabolitza al fetge i la seva capacitat dependrà evidentment de l’alcohol ingerit. Per exemple 200 cm3 de vi contenen 19,2 grams d’alcohol(Una persona de 60 kg necessitarà 3 h perquè es degradi l’alcohol)
Sembla ser que les begudes energètiques ajuden a la ressaca i acceleren l’eliminació de l’alcohol.





Menjar i alcohol

S’han d’evitar els menjars amb excés de grassa i optar per fruites com el plàtan o la síndria. Per contra els sucs i la fruita accentuen els dolors perquè la vitamina C i la fructosa ajuden a metabolitzar l’alcohol i eliminar-lo el doble de ràpid.
En la medicació millor un ibuprofeno que un paracetamol, ja que aquest fa treballar més el fetge que ja esta fent un treball extra.
El cafè tampoc és aconsellable per la ressaca ni per les nits que vulguem sortir a divertir-nos. És important controlar la quantitat de copes i la seva graduació i la velocitat que l’ingerim. Més rapidesa ,més velocitat d’absorció, més quantitat d’alcohol que passa per la sang. L’alcohol es pot detectar a la sang 5 minuts després de pendrel i el nivell màxim arriba entre els 30 i 60 minuts següents. Més tard comença a desaparèixer lentament i l’eliminació complerta pot durar 12 hores o varius dies.






Dormir

Els espanyols tenim la fama de dormir molt i és veritat però amb mala qualitat, pitjor que els Europeus. 10% insomni crònic, 31% insomni ocasional, 24% ronquen.
Degut a el calor, excés de menjar.. dormim pitjor. La migdiada és bona ja que redueix els nivells d’estrès, malalties del cor.. Però massa dormir és tant perjudicial com dormir poc.



L’esport

L’esport és bo i necessari per`no ho cura tot. A l’estiu i el fet de no estar acostumat pot resultar molt perjudicial perquè es poden produir lesions, rampes, deshidratació, esgotament…





Recepta

Netejar el fetge
-2 taronges
-4 llimones
-2 dents d’all
-Un manat de gingebre
-300 ml d’aigua destil·lada
-2 cullerades d’oli d’oliva

Exprimir les taronges i llimones
Ratllar el gingebre i prensar l’all
Liquar i beure nit abans d’anar a dormir